B12-KLINIKKEN

spørsmål om utredning


  1. Tas det blodprøver på B12-klinikken?
    Nei. Vi ber om utskrift av svar på blodprøver som er tatt i forkant, både nylig og gjennom tidligere år. B12-klinikken er tilknyttet et fagsystem som pt kan rekvirere blodprøver hos Fürst som kan utføres kun i Oslo, Bergen og Sandefjord. Systemleverandør er i ferd med å etablere løsning for tilknytning til offentlige laboratorier. Inntil videre kan det tas gjennom rekvisisjon fra fastlege eller private laboratorier.
    Du har rett til å få utlevert blodprøvesvar som del av din journal fra fastlege og sykehus. Noen svar kan også hentes ut fra Fürst Pasient og Helsenorge.

  2. Hvilken dokumentasjon bør jeg medbringe til utredning?
    Personer med B12-mangel er en svært heterogen pasientgruppe, med betydlig variasjon i sykdomsutvikling, tidsaspekt og individuelle symptomer. Noen har vært syke i flere tiår, mens andre tar kontakt tidlig i forløpet.
    B12-klinikken kan derfor ikke gi en generell anbefaling om hvilke eller hvor mange prøver den enkelte pasient bør medbringe til utredning. Vi henstiller om å gjøre en egenvurdering av hvilke undersøkelser og vurderinger som kan belyse den enkeltes sykdomsbilde . 
    Vi understreker at blodprøver ikke er det mest avgjørende for å diagnostisere en B12-mangel, det er symptomene og sykehistorien som er viktigst. Les mer her.
    Blodprøver kan likevel gi verdifull informasjon for diagnose og tilpasning av behandling.
    Hvis det er mulig, ta med blodprøvesvar også fra før symptomdebut eller umiddelbart etter.  

    Anbefalte basalprøver for mistenkt B12-mangel:

Ethvert inntak av vitamin B12
gjennom f.e injeksjoner, orale tilskudd (også
B-kompleks, multivitamin), sublinguale dråper eller energidrikk, vil påvirke biomarkører for B12-mangel i uker og måneder. 

Ideelt sett bør derfor blodprøver tas før oppstart av noen form for tilskudd. Les mer her.

Spørsmål om B12-klinikken


  • Må jeg ha henvisning for å få time på B12-klinikken?
    Nei. Du er velkommen til å ta direkte kontakt selv. Bruk kontaktskjema.

  • Kan jeg få dekket noen av kostnadene for utredning, behandling eller oppfølging ved B12-klinikken?
    Nei dessverre. B12-klinikken er en privateid spesialistklinikk som ikke finansieres med støtte fra det offentlige. Klinikken må ta ansvar for en bærekraftig drift med et visst overskudd, og dekke bl.a lokaler, utstyr, teknologi, forsikringer og ikke minst høyt kvalifisert og spesialisert helsepersonell som kontinuerlig må oppdatere kunnskapsgrunnlaget. 
    Det betyr også at pasientene må dekke alt selv.
    B12-klinikken etterstreber å opprettholde en konkurransedyktig pris i det private spesialistmarkedet.

  • Er det lang ventetid for å få time?
    Det vil variere. Mange har henvendt seg til klinikken siden oppstart, og for tiden er det ca to måneders ventetid for utredning.
    Ferdig utredede pasienter får tilbud om planlagt oppfølging.
  • Hvorfor drives B12-klinikken av en psykiater?
    B12-mangel er opprinnelig klassifisert som en psykiatrisk og nevrologisk tilstand med grunnlag i de vanligste kliniske manifestasjonene ved tilstanden. Tilstanden er med andre ord en psykiatrisk og nevrologisk spesialitet. Men bevisstheten om og forståelsen for symptomatisk og subklinisk B12-mangel har endret seg med tiden.
    B12-mangel er en multisystemisk tilstand og berører alle spesialfelt innen medisin. I dag er det flere spesialister, særlig innen indremedisin og hematologi som har holdt den tradisjonelle kliniske forståelsen i hevd, og som har tilført mye vesentlig både av forskning og erfaring.
    En psykiater er en lege som har flerårig tilleggsstudier for å bli spesialist i psykiatri, under veiledning av allerede erfarne overleger med lengre erfaring. Psykiatri og nevrologi har historisk sett vært  sammenvevd, fordi begge spesialiteter er forbundet med nervesystemet. Frem 1985 var det krav i Norge om at psykiatere og nevrologer måtte ha fordypning i respektive spesialfelt.
  • Hvorfor er det ikke oppgitt et telefonnummer til klinikken?
    B12-klinikken er et lite foretak, som forsøker å holde lave driftskostnader, og dermed lavest mulig kostnad for våre pasienter. Det er derfor ikke ansatt kontorpersonale/sekretær ved klinikken.
    Da vårt team er opptatt hele dagen med pasientkonsultasjoner, er ønsket å unngå avbrytelser og gi våre pasienter full oppmerksomhet.
    Du er alltid velkommen til å kontakte oss på e-post. Vi vil svare så snart vi kan, og senest i løpet av fem virkedager.


  • Må jeg betale for e-postkommunikasjon med klinikken?
    For besvarelse av enkle spørsmål som gjelder timebestilling, endring/avbestilling av time eller helt enkle beskjeder, koster det ingenting.
    Når det gjelder besvarelse av spørsmål knyttet til faglige vurderinger, behandling og lignende, utløser dette journalføringsplikt og regnes  som e-konsultasjon. Se pris.
    Vårt team bruker da også tid og spesialkompetanse på lik linje som ved ordinær konsultasjon. 

Copyright © Med enerett B12-klinikken.